Wednesday, October 31, 2012

Momento Aidil Adha

Posted by NuiN at 5:47 PM
Mood cuti hari raya haji masih lagi bersarang dalam kepala otak aku ni.. Hehe.. 5 hari bercuti, maunya tak rasa macam nak sambung terus ke seminggu. Supposed aku cuti Khamis till Ahad, and Isnin back to work. Tapi sebabkan cuti raya haji tu fall on Friday that lead to a long weekend, makanya hari Ahad tu traffic jam from Penang to KL adalah super duper mega. Aku gerak dari Penang pukul 5:30 petang hari Ahad, aku sampai rumah aku pukul 4:00 pagi hari Isnin!! Dah la stop sekali je for toilet break. Tu pun sebab tak tahan sangat dah, kalau boleh tahan agaknya aku simpan balik kencing kat rumah je. The traffic jam was disastrous! Start dari Juru untill reached Slim River, average speed 50 km/h. Confirm takde speeding ticket! With that, I have a good excuse to continue my leave on Monday.. Hehe..gila penat kot nak masuk office. I just text my project manager, told him that I'm too tired after the long drive so I want to take leave, and he's OK with it. Pheww...

My hari raya haji was quite ok.. Malam raya I was helping mama masak rendang, bake a cake dan biskut samprit. That's all our menu for 1st day raya. Haha.. Samprit tu pun ada cerita sebenarnya. Mama memang suka makan samprit dan terer buat samprit. Most of the time she only loves her self-made samprit. Jadinya, masa hari raya Aidilfitri baru-baru ni, anak cousin aku (which is my nephew) datang beraya kat rumah kitorang sambil menangis-nangis nak makan samprit (he's around 6 years old by the way). And to make the situation worse, raya Aidilfitri tahun ni mama tak buat pun kuih samprit! In the end my younger brother went to one of his friend's house and asked for some kuih samprit. Dapat la sebekas... hahaha.. sampai kena gi mintak rumah orang! Jadinya this Aidiladha mama terus buat kuih samprit untuk 'cucu' dia tu lah. Siap pesan kat aku masa nak beli cherry tu, "jangan ambil cherry hijau, Fariz tak makan. Ambil yang merah aja..".. alahai.. tu baru disebabkan cucu saudara, belum lagi cucu dari anak sendiri.. Tapi tak tau la sebab fenomena si Fariz ke apa, raya kali ni semua orang nak makan samprit (including me!), samprit mama buat sebalang besar tu sekejap je dah tinggal suku!

First day raya, my officemate came to my house to pick up lemang yg she pesan from me. Lemang ni aku beli kat Bangi.. memang sgt sedap. When I told my friend ni, dia pun order jugak sebatang. Because of her husband's parent stay at the same kampung with me (which aku tak kenal pun siapa), so dia suruh aku bawak balik Penang dulu and pagi raya tu dia datang ambil. She came with her husband and when the husband introduce himself to mama, baru la aku tau husband dia tu second cousin aku! What a small world... Happened to be, arwah datuk husband dia adalah abang arwah datuk aku. Bapak husband dia adalah sepupu arwah abah aku. Anyhow, it feels great jugak to know that coz aku agak close juga dengan my officemate ni, so rasa happy la bila tau yang we are related.. Hehe.. Petang raya as usual balik Kedah.. Kat Kedah pun sunyi sepi sebab semua adik beradik yang lain tak balik. So rasa macam sessi balik kampung yg biasa aja..

Raya ke dua aku jemput my relatives datang rumah.. Just buat small gathering and makan-makan. Mama masak mi kari yang sedap, aku tolong sikit2 la, tapi observed dengan full attention..hehe..rasanya macam lepas ni kalau orang suruh buat mi kari pun aku reti dah. And aku beli sebiji cake untuk celebrate birthday Adni yang ke 2 tahun. That girl sekarang asyik membebel aja mulut dia. Dah pandai nyanyi jugak dengan suara halus dia tu. Dok ulang menyanyi lagu 'sudah cukup sudah'.. even dia banyak jerit kat word yang hujung-hujung je. I really love family gathering.. specially bila penuh dengan sepupu-sepupu dan anak-anak sedara yang kecik-kecik tu.. Melayan diorg je rasa hilang letih memasak whole day..hehe..

Raya ke tiga pun tak pergi mana. Just teman mama pergi beli groceries and then petangnya aku drove back to KL. Drove slowly back to KL, that's the exact word!!

0 comments:

 

~ Live My Own Life ~ Template by Ipietoon Blogger Template | Gadget Review